tisdag 30 augusti 2011

Dag 8: Konsten att förolämpa en riktigt gammal människa

På väg från Simon idag fick jag en komplimang från en äldre herre, som för övrigt var slående lik den saligt innebrända Per Oscarsson, om min cykel. "Oj, vilken fin cykel!" sa han. "Den måste vara från 50-talet!" "Oj, det är möjligt, då är den ju OTROLIGT gammal!" svarade jag glatt samtidigt som jag insåg att mannen som tilltalade mig var född långt tidigare än så, och därmed konstaterade jag alltså rakt i ansiktet på honom att han själv var fullkomligt ohyggligt gammal och förmodligen kunde räkna sin tid kvar i livet i minuter.

Sen mådde jag lite dåligt och gick vidare, men tänkte samtidigt att det är sådana här situationer man kan använda i manuset och därmed var det ju inte helt utan mening. Vissa offer måste göras. /A

Inga kommentarer: