onsdag 21 september 2011

Dag 18: SKREV inspireras av "den lilla människan"

Idag har jag lyssnat på radio. Det är inte bra för min mentala hälsa. Det pratades om adoption och en man (let's call him Bengt) ringde in och tyckte att han hade en väldigt intressant tanke som han ville dela med sig av. Han lät lite klurig sådär, drog ut på det, ”det är en sak jag har funderat på väldigt länge, som jag har undrat över när det gäller det här med barn, nånting som jag tycker skulle vara väldigt bra för de som bestämmer att fundera allvarligt på”.

Programvärden frågade givetvis ”Vad är det då? Vad är det för idé du har, Bengt? Berätta för oss, vi kan inte bärga oss längre!”. ”Mjaa” sa Bengt förnumstigt och drog ut på det geniala han skulle delge världen ytterligare några sekunder samtidigt som det var uppenbart att han var nära att spricka av upphetsning över sin egen förträfflighet. Men han bärgade sig och hummade lite till för han visste att han satt på ett riktigt guldkorn som skulle få alla kunskapstörstande stackare som lyssnade att skrika av ren njutning när de fick höra.

Och så äntligen kom det. ”Jo, jag undrar så här, varför har man inte körkort för barn? Man har ju körkort för bilar, men barn kan vem som helst bara skaffa hursomhelst, varför kan man inte införa körkort för barn?”.

Har du fler såna glimrande och tidigare oupptäckta pärlor av visdom, Bengt? Jag vill att du blir min mentor, Bengt. Snälla Bengt, jag ber dig, låt mig få vara din lärjunge.

Sen var det nån nazistkvinna som ringde in och menade på fullaste allvar att om en kvinna inte kan bli gravid på ”ett naturligt sätt” så var det heller inte meningen att hon skulle ha barn. ”Ja, så tycker jag. Jag är bara ärlig, det får folk ta.” Det är oklart om det låg några religiösa vanföreställningar bakom hennes förvirrade tankebanor. Men det vore härligt om hon drabbades av en livshotande sjukdom, som man lätt skulle kunna bota, men inte fick sin nödvändiga medicin med motiveringen ”Tyvärr, det var helt enkelt inte meningen att du skulle leva längre.”

För att toppa detta har nyheterna hela dagen rapporterat om en ukrainsk man som dog efter att ha vunnit en snabbätartävling där han tryckte i sig 10 ukrainska degknyten (namnet på denna delikatess har tyvärr lämnat mitt minne) på en halvminut. Vilket antiklimax när man just har vunnit vad som måste vara en av de mest prestigefyllda titlarna i hela Ukraina. /A

Inga kommentarer: